Er heerst zenuwachtigheid bij de Belgische gokbedrijven nu de Kansspelcommissie met strengere regels komt over reclame rond online gokken.
Binnen de Kansspelcommissie is een subcommissie opgericht die “tegen eind deze maand duidelijkheid moet verschaffen” over wat zou veranderen. Verschillende gokbedrijven zien de bui al hangen, na onder meer uitlatingen van justitieminister Koen Geens (CD&V) dat voor hem een “totaalverbod op gokreclame bespreekbaar is”.
Volgens een aantal gokbedrijven is intussen de beslissing gevallen dat Belgische gokbedrijven in de toekomst geen voetbalclubs meer mogen sponsoren, wat voor het Belgische voetbal op een financiële aderlating zou neerkomen. Vijftien van de 16 clubs uit de eerste klasse hebben een gokbedrijf als sponsor. De gokbedrijven zijn dan ook niet opgezet met de plannen.
Veel politieke partijen zijn echter wél voor veel strengere regels op gokreclame, onder meer na alarmkreten van de hulpsector dat het aantal gokverslaafden de voorbije jaren fors steeg, mede door de wildgroei aan gokreclame. “Het is daarom een goede zaak dat de commissie de spelregels afbakent”, zegt Groen-Kamerlid Stefaan Van Hecke. (wer)