Een op de acht jonge bestuurders zegt maandelijks wel eens onder invloed van drugs te rijden.
Brussel'De ware omvang van dit probleem wordt duidelijk', zei minister van Mobiliteit François Bellot (MR) gisteren bij de voorstelling van de resultaten van de Verkeersonveiligheidsenquête van Vias Institute. Daarvoor werden 6.055 Belgen bevraagd. Zeven procent van de Vlaamse, 17 procent van de Waalse en 20 procent van de Brusselse jongeren tussen 18 en 34 jaar gaven aan dat ze maandelijks autorijden onder invloed van illegale drugs - meestal cannabis. Dat leidt tot verminderde concentratie en een lagere reactiesnelheid. Zo worden drugs stilaan 'een even groot probleem voor de verkeersveiligheid als alcohol in de wagen', zei Bellot.
Mannen maken zich vaker schuldig aan drugs achter het stuur dan vrouwen. In Wallonië geeft zelfs een op de vier jonge mannen toe dat geregeld te doen.
Vandaag is de kans dat zij betrapt worden 'miniem', zegt Vias-woordvoerder Stef Willems. De speekseltests die de politie gebruikt om de drugs op te sporen, zijn zeer arbeidsintensief. Ze moeten telkens met een bloedprik gepaard gaan, die door een arts moet worden uitgevoerd. Die is niet altijd meteen beschikbaar. Dat kost tijd, maar ook veel geld.
Van een nieuw, sneller en efficiënter systeem is al vele jaren sprake, maar onder meer de nood aan een juridisch kader leidde tot vertraging. Dat zou stilaan verholpen zijn: nog dit voorjaar moeten de nieuwe tests er eindelijk zijn, kondigde de woordvoerster van minister van Justitie Koen Geens (CD&V) gisteren aan. Het nieuwe systeem zal met 'speekselcollectoren' werken, een arts ter plekke is niet langer nodig. Dat moet het aantal drugstests in het verkeer sterk doen toenemen. (poj)