De openbare aanbesteding voor de bouw van de gevangenis van Leopoldsburg kan starten. De overheid besteedt de bouw, de financiering en het onderhoud uit aan een privépartner. Dat gaat sneller, en bovendien zijn ze dan verplicht om overbevolking te vermijden, anders moet de overheid boetes betalen. De ministerraad heeft vrijdag het 'masterplan gevangenissen en internering' nu ook definitief goedgekeurd.
De bouw van de gevangenis van Leopoldsburg is een van de grote werkgelegenheidsprojecten van het SALK. “Het moet zo'n 300 jobs opleveren”, zegt de woordvoerster van minister van Justitie Koen Geens (CD&V). De plannen dateren nog van de vorige regering. In mei werd het hele masterplan al principieel goedgekeurd, nu is alles definitief.
Veel interesse
“Het heeft allemaal een tijd geduurd, maar wij hebben intussen wel voortgewerkt”, zegt Wouter Beke (CD&V), burgemeester van Leopoldsburg. “Defensie heeft de grond aan Reigersvliet overgedragen aan de Regie der Gebouwen. Het kleinstedelijke gebied is ook afgebakend. We hebben deze week ook de mobiliteitsstudie voorgesteld waarin we bekijken hoe we de gevangenis zullen ontsluiten. Een van de scenario's is om een weg aan te leggen parallel met de spoorweg en die dan aan te sluiten op het stuk N73 dat nog moet worden aangelegd. De interesse om in die gevangenis te gaan werken is groot. Vanmorgen om halfzeven heeft nog iemand me erover aangesproken.”
Beke schat dat de gevangenis er over vier à vijf jaar zal staan. Geens wil zich niet vastpinnen op een datum, want in Dendermonde is de bouw al uitgesteld omdat de ruimtelijke plannen zijn aangevochten bij de Raad van State.
“Voor Limburg zijn die jobs zeer welkom en we denken ook dat die snel ingevuld zullen zijn”, zegt Serge Pieters, nationaal voorzitter van de vakbond ACV-gevangenissen. “We zijn blij dat de bouw via een privépartner gebeurt, we hebben in Beveren gemerkt dat dit goed werkt. De bouw is sneller klaar, het onderhoud gaat vlot.” Bovendien moeten er op deze manier geen procedures doorlopen worden als er iets hersteld moet worden. Maar de vakbond is vooral tevreden omdat in gevangenissen waarvan het gebouw in handen is van privé-investeerders, de overbevolking aan banden wordt gelegd. Er wordt op voorhand afgesproken voor hoeveel gedetineerden ze moeten bouwen. Overvolle gevangenissen zorgen namelijk voor extra werklast.
“Als ze toch te veel gedetineerden opvangen, betaalt de overheid boetes. Momenteel zitten bijna alle gevangenissen te vol. Ook die van Hasselt. Bij de opening 12 jaar geleden had elke gedetineerde er zijn eigen cel, maar ze hebben daar toch al snel stapelbedden geplaatst. Vanaf januari stopt ook het contract met Nederland, waardoor de Belgen die daar zitten terugkeren. We weten ook niet wat dit zal geven.”
700 miljoen euro
Als de overheid het hele masterplan zelf zou uitvoeren, dan zou hen dat 700 miljoen euro kosten. Maar aangezien ze de nieuwe projecten - niet de renovaties - overlaten aan een privépartner, hangt alles af van de prijs die deze kan bieden. “We blijven bouwheer en we zeggen wat we nodig hebben, maar we besteden het concept, het ontwerp, de financiering en het onderhoud uit”, zegt Johan Vanderborght, woordvoerder van de Regie der Gebouwen. “De laatste drie gevangenissen zijn zo al aanbesteed. Wij betalen een vergoeding in het begin en dan nog eens één keer per jaar. Na enkele jaren komt dat gebouw terug naar ons.”
Liliana CASAGRANDE