De balie van West-Vlaanderen pakt uit met een primeur. Op de website kan je vanaf nu in gesprek gaan met een ‘chatbot’, een geautomatiseerde gesprekspartner is dat, die u helpt om de juiste advocaat te vinden.
De chatbot stelt u eerst enkele vragen en toetst ook af of u niet in aanmerking komt voor gratis advies van een advocaat, de zogenaamde pro-Deohulp. Op basis van het antwoord op een aantal zeer specifieke vragen selecteert de chatbot dan de advocaten die jou het best kunnen bijstaan. Met de chatbot, ontwikkeld door het Antwerpse bedrijf Lawren.io, wil de balie de toegang van de burger tot justitie te vergemakkelijken. “Er zijn vandaag nog te veel mensen die geen gepaste juridische hulp vinden”, zegt advocaat Bram Vandromme van de balie West-Vlaanderen. “De chatbot lost dat niet helemaal op maar probeert er wel iets aan te doen. Bovendien proberen we op die manier ook met de balies te innoveren. Automatisering en digitalisering zijn onderdeel van onze samenleving geworden. Steeds meer mensen worden online geholpen door chatbots. Met dit positieve project willen we met de balies niet achterblijven.” Minister van Justitie Koen Geens (CD&V) mocht de chatbot als eerste uittesten. “Het doet me plezier om zulke initiatieven te zien ontstaan vanuit het veld. Moderniseren en op op maat van de mensen werken is een van de speerpunten uit mijn toekomstplan voor justitie”. (LK)