Europol heeft een wereldploeg van topcriminelen samengesteld. Drieëntwintig landen hebben hun meest gezochte moordenaar, overvaller of fraudeur naar voren geschoven voor de ploeg zonder fans. Onder hen ook één Belgisch target: Jean-Claude Lacote (51). "Een wereldspeler. Toch onder criminelen."
"Het is ludiek", beklemtoont Tine Hollevoet van Europol over de nieuwe actie. Nadat de Europese politiedienst eerder al postkaarten en een adventskalender met voortvluchtige criminelen had losgelaten op het grote publiek, hebben de speurders nu een nieuwe tactiek: een soort WK-ploeg van meest gezochte misdadigers van Europa. Zelf vernoemt Europol de naam niet, maar de campagne heeft nog het meest weg van de bekende Panini-stickerboeken. Op de website eumostwanted.eu/crimeleague staan 25 'stickers' met silhouetten. Vandaag geeft de organisatie via de sociale media een eerste code vrij waarmee drie van de 'voetballers' een gezicht krijgen. De komende dagen volgen nieuwe codes, tot de hele ploeg bekend is. Alleen staan op de prentjes dus geen voetbalhelden als Eden Hazard, Kylian Mbappé of Harry Kane, maar nietsontziende moordenaars, gewapende overvallers, meesteroplichters en drugstrafikanten. De bedoeling is dat de burger de 25 boeventronies goed in z'n geheugen prent.
Vriendinnetje
De gangsters komen uit 23 landen. Enkel Frankrijk en Nederland mochten twee stuks opgeven. België selecteerde Jean-Claude Lacote. "Lang hebben we niet moeten nadenken over wie we in die wereldploeg wilden opnemen", zegt commissaris Martin Van Steenbrugge van het Fugitive Active Search Team van de federale politie. Zijn dienst zoekt nochtans 1.860 personen die in België veroordeeld werden maar voortvluchtig zijn. "Lacote is gewoon een wereldbekende gangster. Hij heeft niet alleen een verleden als moordenaar - in 1996 doodde hij een Britse zakenman in de duinen van De Haan - maar hij ontsnapte ook op een spectaculaire manier uit de gevangenis van Zuid-Afrika én lichtte een hele reeks mensen op in onder meer Frankrijk. Die man schrikt voor niets of niemand terug." De commissaris hoopt dat iedereen ook de tekst onder de foto zal lezen. "We zoeken namelijk ook nog altijd naar Hilde Van Acker, zijn partner in crime. Misschien wekt haar naam wel nieuwsgierigheid op en zoeken de mensen spontaan haar foto op? Dan kunnen we eindelijk ook dat gangstervriendinnetje klissen."
Herkenning, dat is de hoofdbetrachting van Europol. "Het is niet onze bedoeling om die criminelen op te hemelen. Want dit is niet zomaar een spelletje. Meer dan de helft van de gezochte personen heeft één of meerdere mensen vermoord. Het is geen eer om in deze ploeg te staan. Zij mogen zéker niet winnen. We moeten hen pakken", zegt Tine Hollevoet. "We proberen daarom om hun gezichten zo beroemd te maken als die van voetbalvedetten. Zodat de kans vergroot dat iemand hen herkent en de politie tipt."
Aanpak werkt
Uit de twee vorige campagnes is gebleken dat een originele aanpak werkt. "Zowel met de postkaartjes als met de adventskalender werden telkens drie personen na al die jaren geklist." Zo arresteerde de politie onder anderen een man die een meisje van 6 jaar verkracht had in Groot-Brittannië. En een gast in een Amsterdams café herkende een gezochte verkrachter. Naar aanleiding van de vakantiekaartjes gaf ook een 38-jarige Belg zich aan bij de politie van Asse. Hij had zichzelf herkend en vond dat de druk op hem te groot geworden was.