Het aantal wedkantoren moet dalen van 1.000 naar 674. Gokautomaten in cafés moeten met muntstukken werken, krijgen e-ID-lezers en er mogen ook maar vier machines meer staan. Het zijn enkele maatregelen voor de goksector die de federale ministerraad gisteren goedkeurde. Ook reclame tijdens livesportwedstrijden wordt verboden. Ervoor mag het wel, maar dan hoogstens één spotje, mét vermelding van de leeftijdsgrens en de gevaren.
En de loterij dan?
Geens wil verhinderen dat minderjarigen tot gokken worden aangezet. Hij geeft nu ook de gemeenten de kans om op te treden: zij mogen bepalen of er ergens een gokkantoor of speelmachine mag komen. In de buurt van een school wordt het sowieso verboden. Burgemeesters kunnen gokmachines ook laten verzegelen bij overtredingen. "Wij vragen al jaar en dag duidelijke regels rond reclame", zegt Tom De Clerq, CEO van Napoleon Games. "Met de privéspelers hebben we afgesproken om onze reclame nooit te richten tot minderjarigen of kwetsbare groepen. Sowieso controleren wij van elke speler de leeftijd." Toch is De Clerq boos over de gang van zaken. "De regering werkt met twee maten en gewichten: waarom heeft de Nationale Loterij bijvoorbeeld een stand op festivals en mag ze daar krasbiljetten verkopen? Is dat geen reclame gericht op minderjarigen?" Neen, volgens de Nationale Loterij en voogdijminister Sophie Wilmès (MR). "Als we krasbiljetten verkopen, vragen we bij twijfel altijd de identiteitskaart", klinkt het bij de loterij. "Weggeven doen we niet. Op festivals die we sponsoren, geven we jongeren enkel een speciaal krasbiljet in ruil voor hun festivalbandje. Daarmee kunnen ze dan gadgets winnen."
Buitenlandse spelers
Geens ontkent dat de regering bevoordeelt. "De regels voor de Nationale Loterij zijn zelfs veel strenger", voegt Wilmès eraan toe. Napoleon Games wijst nog op de online concurrentie van buitenlandse spelers, die het niet nauw nemen met de regels. "Laat de privé leven", vraagt De Clerq. "Ook wij spijzen de overheidskas, met hoge gemeentebelastingen en btw." (ARA)