Betere betaling boetes door Crossborder-project
Drie maanden na de lancering van de website www.verkeersboeten.be. Vooral de buitenlandse betalingen stijgen opmerkelijk.
Het project, dat begin juli werd voorgesteld, zorgt voor een vlottere inning van verkeersboeten. Van de buitenlandse overtreders betaalden er in de maanden juli en augustus 80% hun boete, waarvan 16% via de website www.verkeersboeten.be. In totaal is dat goed voor een bedrag van om en bij de 1,7 miljoen euro. Voor de uitrol van het Crossborderproject was dit in dezelfde periode 60%.
De mogelijkheid om de boete te betalen via de website zorgt voor een snellere betaling door de overtreder.
Belgen betalen sinds de lancering 3,59 procent van de boetes online. Nochtans is dit een goede manier om de boete snel en efficiënt te betalen. Mensen die nog niet vertrouwd zijn met de website kunnen terecht bij het callcenter (+ 32 2 278 55 60).
Wie vragen heeft over de betaling van de boete via de website kan terecht bij het callcenter. Het callcenter kreeg overigens al 26000 oproepen de voorbije drie maanden. Zowel de website voor de betaling van de boetes als het callcenter worden beheerd door Bpost.
Koen Geens: “Ik ben verheugd met deze cijfers die bewijzen dat het Crossborder-project zijn vruchten afwerpt. Betere inning van boetes zorgen voor een betere verkeersveiligheid. Een overheid die investeert in goede technologie projecten plukt daar de vruchten van. Niet alleen qua inning van de boetes maar ook de werklast die daalt bij de agenten en daardoor andere taken kunnen uitvoeren zoals meer controles op straat.”