Bijna 140.000 nieuwe registraties op goksites. Een inzet die ruim een kwart hoger lag dan voordien. Tijdens de play-offs in het voetbal werd duidelijk fors meer gegokt. Het gevolg van de alomtegenwoordige gokreclame, zegt de Kansspelcommissie, die duidelijkere regels vraagt.
“Gokreclame is alomtegenwoordig in het voetbal”, zo concludeert de Kansspelcommissie in een diepgaande analyse van de play-offs tijdens het vorige seizoen. Onze zusterkrant Het Nieuwsblad kon het rapport inkijken. “Bij elk medium dat gelinkt kan worden aan het voetbalgebeuren en de beleving errond worden voetbalsupporters op grote schaal geconfronteerd met gokreclame.”
En dat is problematisch, vindt de commissie, zeker omdat ook jongeren er veelvuldig mee in aanraking komen. De zes ploegen die deelnamen aan play-off 1, worden allemaal gesponsord door gokbedrijven. “De overdaad aan reclame staat bovendien in schril contrast met het gebrek aan boodschappen die wijzen op de gezondheidsrisico's die eraan gelieerd zijn”, schrijft de Kansspelcommissie in haar rapport.
En de winnaar is...
Dat veelvuldig geconfronteerd worden met gokreclame is niet onschuldig, zegt het rapport. De analyse wijst uit dat er tijdens de play-offs fors meer gegokt werd. In de dagen vóór de start van de play-offs werd in België voor 3,34 miljoen euro per dag ingezet op goksites voor alle weddenschappen samen, tijdens de play-offs steeg dat tot 4,27 miljoen euro per dag (+28 procent). Opvallend: de winst voor de gokbedrijven steeg in diezelfde periode met 90 procent. “Tijdens de play-offs plaatsten gokkers meer verlieslatende weddenschappen dan in de periode ervoor”, aldus de commissie.
Tijdens de play-offs werden ook 138.697 nieuwe accounts aangemaakt op goksites. Eén persoon kan meerdere accounts aanmaken, maar in totaal hebben 355.068 verschillende mensen tijdens de duur van de play-offs geld ingezet op play-off 1 en 2. Gemiddeld verloren zij 10 euro van de 37,79 euro die werd ingezet.
Risico op verslaving
De Kansspelcommissie vraagt de politiek nu om een 'duidelijke stellingname'. “Dat kan gaan van een reclameverbod of een verbod tot sponsoring van sportclubs over een puntensysteem tot een maximaal percentage van publieke ruimte dat door dergelijke reclameboodschappen ingenomen mag worden. Op basis daarvan kunnen we een gericht controle- en sanctiebeleid uitwerken.”
In een reactie benadrukt bevoegd minister van Justitie Koen Geens (CD&V) dat hij zich tijdens de legislatuur heeft ingezet voor betere regels. “Maar met de verschillende bevoegde overheden en partners was dat niet evident”, klinkt het. “De groei van het aantal spelers is zorgwekkend, de oorzaak daarvan is de alomtegenwoordige reclame. Reclame is toegestaan om spelers weg te houden van het illegale circuit, maar we zien dat de slinger is doorgeslagen. Vandaag zorgt reclame er vooral voor dat mensen die nooit in aanraking zouden komen met gokken, er toch mee beginnen. De balans is zoek.”
Sinds eind vorig jaar zijn er strengere regels voor gokreclame, waardoor bijvoorbeeld “gok met mate” toegevoegd moet worden.
Koen Baumers