Niet alleen opdrachtgevers, maar ook gezinnen die een gerechtsdeurwaarder aan de deur krijgen, kunnen voortaan terecht bij een ombudsman.
Vorig jaar al kondigde de minister van Justitie, Koen Geens (CD&V), de oprichting van een ombudsman voor deze beroepsgroep aan. Maar het duurde tot nu vooraleer de nieuwe ombudsdienst uit de startblokken kon schieten. En dat terwijl andere vrije beroepen, zoals advocaten en notarissen, al langer een eigen ombudsdienst hebben.
De jongste jaren zijn er regelmatig terugkerende klachten over gerechtsdeurwaarders die bij de uitvoering van een vonnis of van een betalingsbevel te veel kosten aanrekenen. De structuur van de aangerekende kosten is bovendien vaak niet transparant en al zeker niet voor gezinnen die bijvoorbeeld de energiefactuur, de ziekenhuiskosten of een belastingschuld niet kunnen betalen.
Daarom is beslist dat de nieuwe ombudsman voor de gerechtsdeurwaarder ook openstaat voor de schuldenaars, dus voor mensen die een deurwaarder over de vloer krijgen, omdat ze de openstaande schulden niet betalen.
Uiteraard staat de ombudsdienst ook open voor de klanten van de gerechtsdeurwaarder, zeg maar de opdrachtgevers zoals nutsbedrijven of energieleveranciers.
Als de schuldenaar de deurwaardersrekening uiteindelijk toch niet kan betalen, zijn het de klanten/opdrachtgevers die de rekening gepresenteerd krijgen. Ook zij hebben er dus alle belang bij dat de deurwaarder zijn kosten correct aanrekent.
Wie klachten heeft over een deurwaarder moet zich eerst richten tot de gerechtsdeurwaarder in kwestie. Gebeurt dat niet, dan is de klacht bij de ombudsman voor de gerechtsdeurwaarders niet ontvankelijk. 'Klachten spruiten soms voort uit een misverstand of een gebrek aan informatie', meldt Geens. Het is maar als er geen oplossing wordt gevonden, dat u zich tot de nieuwe ombudsman kunt wenden.'
ELLEN CLEEREN