Het heeft geen zin om de verkeersboetes alsmaar te verhogen. Integendeel: verlaag ze. Dat is de boodschap van de Limburgse politierechters Paul Geukens en Theo Wilsens. In Het Belang Van Limburg pleiten ze voor lagere boetes die dan wel consequent geïnd worden. "Nu betalen veel mensen ze gewoon niet."
Paul Geukens, politierechter in Hasselt, en zijn collega Theo Wilsens van Beringen zijn duidelijk in HBVL: "Wat voor zin heeft het om monsterboetes op te leggen? Veel overtreders zijn werkloos, zitten in schuldbemiddeling of komen rond van een leefloon, en die betalen die boetes toch niet. Als we die boetes nog verhogen dan gaan alleen de mensen die effectief betalen daar de dupe van zijn."
"We hebben geen concrete cijfers, maar ik kan mij niet voorstellen dat al die boetes ook effectief geïnd worden," zegt Theo Wilsens aan VRT Nieuws. "Je moet eens zo'n dag op de politierechtbank meemaken. Dan zal je snel zien hoeveel mensen die boetes niet gaan betalen. En dan heeft dat geen enkel effect."
Voor alle duidelijkheid: de politierechters hebben het hier over de boetes die worden uitgesproken in de rechtbank, niet over het papiertje met "onmiddelijke inning" dat u in de brievenbus krijgt als u door het rode licht bent gereden. "Voor de rechtbank loopt zo'n boete snel op tot honderden of duizenden euro's. Een alcoholslot bijvoorbeeld, kan de overtreder zo'n 5000 euro kosten."
Kraak de hardleerse overtreders
Wat moet er dan wel gebeuren om hardleerse verkeersovertreders aan te pakken? Wilsens: "Consequent boetes innen. Doe dat enkele maanden na elkaar, en doe het ook meteen. Als je mensen pas maanden later veroordeelt voor hun onverantwoord gedrag, dan heeft dat geen impact meer."
Geens: "90 procent betaalt boetes wel onmiddellijk"
In een reactie aan Belga stelt minister van Justitie Koen Geens dat 90 procent van de mensen hun boetes wel onmiddellijk betaalt, voor het veel hogere boetes worden. "De mensen moeten weten dat ze beter de boete onmiddellijk betalen, alvorens ze begint te verhogen. En zorg er vooral voor dat je geen boete hoeft te krijgen", luidt het advies.
"Parketten en de FOD Financiën, die de boete innen, kunnen rekening houden met de financiële situatie van de betrokkenen en meewerken in afbetalingsplannen", aldus nog de minister. De uitrol van het Crossborder-project moet bovendien een zicht geven op de afhandeling van boetes over de hele lijn.
Lisez l'article »