Minister Geens heeft de regels rond gokreclame verstrengd, maar volgens gokkers gaan de maatregelen niet ver genoeg. Uit een onderzoek van Test-Aankoop en de Gezinsbond bij 2.000 Vlamingen, gokkers en niet-gokkers, pleit een meerderheid voor een totaal reclameverbod.
Liefst 616 miljoen euro hebben de Belgen in een jaar tijd vergokt, met als absolute groeimarkt de onlineaanbieders van gokspelen. Zij verleiden gokkers vooral met mails, berichtjes en banners waarin hen grote bonussen worden beloofd: speel voor 100 euro, en krijg er 200 euro gratis bij. Dat moet stoppen, vinden de Gezinsbond en Test-Aankoop. “Want we zien dat de impact ervan enorm is”, zegt Manu Keirse van de Gezinsbond. “Uit onze bevraging van tweeduizend mensen zegt een derde van de gokkers dat ze de voorbije maand expliciet gespeeld heeft naar aanleiding van bonussen die hen werden aangeboden, door een mail die ze kregen of door internetreclame. Bij zware gokkers is dat zelfs meer dan de helft.”
Gelimiteerde bonussen
Er blijkt daarom een groot draagvlak voor een totaal reclameverbod. “Zes op de tien willen zo'n volledig verbod, nérgens meer reclame dus, vergelijkbaar met het verbod op reclame voor tabaksproducten”, zegt Keirse.
“Reclame voor online gokken wordt wel degelijk aan banden gelegd”, zegt Minister van Justitie Koen Geens (CD&V). “Dat aanbieden van die online speelbonussen wordt beperkt tot maximaal 275 euro per maand. Dat lijkt nog hoog, maar tot op heden is dat bedrag nog ongelimiteerd. En reclame maken via mail voor die speelbonussen wordt ook verboden.” (tlb)