Fiscus en justitie sluiten net rond álle wanbetalers

le jeudi 21 janvier 2016 10:57 Het Laatste Nieuws

Gisteren kon u in onze krant lezen hoe Financiën nu echt komaf wil maken met de schandvlek van de onbetaalde penale boetes. De cijfers zijn dan ook behoorlijk schrijnend. Van alle boetes die politierechtbanken uitschrijven, wordt 80% binnen het eerste jaar niet betaald, voor correctionele boetes gaat het zelfs om 86%. Zo loopt de schatkist jaarlijks meer dan 600 miljoen mis. Nu is het geduld van Financiën op. Vanaf februari neemt de fiscus een computersysteem in gebruik dat automatisch de meest efficiënte vorm van inning kiest: via de belastingen, via deurwaarders, douane of zelfs via loonbeslag en vordering via de bank van de wanbetaler. "Niemand ontsnapt nog", viel te horen.

Niet zo simpel

En met de dag sluit het net rond wanbetalers zich verder. Zo deelde minister van Financiën Van Overtveldt (N-VA) gisteren aan liberaal Kamerlid Sabien Lahaye-Battheu mee dat hij samen met justitieminister Geens (CD&V) aan een wet werkt om de slagkracht van de douane uit te breiden. Nu al zijn er op onze wegen 28 vliegende douanepatrouilles actief die via nummerplaatherkenning - de zogenaamde ANPR-camera's - speuren naar wanbetalers van verkeersboetes en verkeersbelastingen of bestuurders van auto's die niet gekeurd of verzekerd zijn. Bij een 'hit' wordt een wagen dan aan de kant gezet en krijgt de bestuurder een betaalterminal onder de neus. Betaalt hij of zij niet onmiddellijk, dan wordt de auto aan de kant gezet en zelfs in beslag genomen, als de betaling niet binnen een bepaalde termijn volgt. Dat systeem werkt steeds beter en leverde vorig jaar meer dan 3,7 miljoen euro op, maar het is te beperkt. "Het is een vreemde situatie dat je je auto vandaag kan kwijtspelen als je je verkeersboetes niet betaalt, terwijl je lustig kan blijven rondrijden als je veel zwaardere veroordelingen naast je neerlegt", klinkt het op het kabinet-Geens. Concreet is het de ambitie van Geens en Van Overtveldt dat de douane wanbetalers van álle boetes aan de kant kan zetten, dus voor niet-verkeersgebonden veroordelingen als drugsfeiten, geweld of fraude. "Dat zou een grote stap vooruit zijn", zegt Sabien Lahaye-Battheu. Maar tussen droom en daad staan nog een paar hindernissen. Zo loopt het uitwisselen van gegevens tussen parketten en Financiën niet overal even geweldig en is er nog wat werk om de bevoegdheidsuitbreiding van de douane juridisch te onderbouwen. Daarnaast wordt best eerst het CD&V-voorstel dat het mogelijk moet maken om leasingwagens in beslag te nemen, in een wet gegoten. Een timing wil het kabinet-Geens er dus nog niet op kleven. "Maar de intentie is er om vooruitgang te boeken en tussen Financiën en Justitie is er een akkoord over het principe."

Privatiseren

Sabien Lahaye-Battheu pleit ondertussen voor nog verdere automatisering en zelfs privatisering bij het innen van boetes. "Zeker voor bijvoorbeeld snelheidsovertredingen zou de privé-sector veel werk uit handen van de politie kunnen nemen, aangezien het louter om administratieve afhandeling gaat."