Zondag 31 maart 2019 was D-day voor de burgerlijke stand: sindsdien worden alle geboorte-, huwelijks- en overlijdensakten niet langer op papier, maar digitaal opgesteld en ondertekend. Na anderhalve maand zijn in België een kleine 50.000 akten digitaal ondertekend en opgeslagen in de centrale databank.
49.462 in 47 dagen: dat zijn het aantal nieuwe akten die sinds de lancering van de digitale burgerlijke stand digitaal werden opgesteld en ondertekend. Het leeuwendeel daarvan zijn akten voor geboorte (34 procent), gevolgd door overlijden (29 procent), prenatale erkenningen (11 procent), huwelijk (9 procent), nationaliteit (6 procent), echtscheiding (5 procent) en erkenning (2 procent). De overige categorieën gaan onder meer over naamsverandering, adoptie, geslachtsverandering, levenloos geboren kinderen of wijzigingen aan bestaande akten.
Maandag = burgerlijke stand-dag
Maandag is traditioneel de drukste dag voor de burgerlijke stand: op die dag geven mensen het vaakst een overlijden aan. Zaterdag is dan weer de rustigste dag. De digitalisering van de burgerlijke stand kende aanvankelijk een trage opstart in de eerste week van april, maar kwam daarna op kruissnelheid. Ondertussen worden dagelijks tussen de 1000 en 2000 nieuwe akten opgenomen in de centrale database DABS. De ambtenaren van de burgerlijke stand kregen een passende opleiding en de nodige machtigingen om het digitale systeem te gebruiken.
Booming redt de bomen
Het totaal aantal akten dat sinds 1945 is opgemaakt, wordt geraamd op 15 a 20 miljoen. Zo’n 6,5 miljoen oude akten (uit 589 gemeentelijke registers en 102 consulaire posten) werden al gemigreerd naar de databank. Sinds de opstart leverde de databank al zo’n 300.000 uittreksels van nieuwe of bestaande akten af.
Aktes moeten niet langer op papier worden afgedrukt en zullen bijgevolg niet meer beschimmelen. Het systeem bespaart heel wat tijd, papier, ruimte en bewaringskosten. Jaarlijks zullen er dankzij DABS naar schatting 7.097.231 vellen papier minder worden verbruikt.
Nieuw is ook dat uittreksels voortaan in eender welk dorp of stad kunnen worden opgevraagd. Een burger hoeft dus niet meer naar zijn of haar geboortedorp waar de akte werd opgesteld, om bijvoorbeeld een afschrift van geboorteakte op te vragen. Ook het Rijksregister wordt automatisch bijgewerkt wanneer de gegevens op een akte wijzigen.